Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

1. Praktikperiode i Børnehaven Vaarst

  • Generelle krav og forventninger til den studerende

  •  
  • At den studerende føler ansvarlighed over for jobbet
  • At den studerende møder til tiden hver dag
  • At den studerende indgår i børnehavens daglige struktur og det pædagogiske arbejde
  • At den studerende deltager aktivt i de møder og arrangementer, der afholdes i praktikperioden
  • At den studerende løbende informerer det øvrige personale om praktikkens indhold
  • At den studerende lytter, lærer og er nysgerrig
  • At den studerende viser initiativ og kommer med ideer
  • At den studerende kan modtage konstruktiv ris og ros
  • At den studerende er fleksibel
  • At den studerende har et godt humør
  • Sætter sig ind i Børnehaven Børnehaven Vaarsts struktur og retningslinjer 
  • Hilser på forældre ved, at præsenterer sig
  • Deltager aktivt i alle børnehavens aktiviteter - inkl. det praktiske.
  • Deltager aktivt på personalemøder med eget punkt
  • Bidrager med spørgsmål/indspark til den pædagogiske debat i dagligdagen
  • Skal kunne arbejde selvstændigt/tage ting af sig selv
  • Stiller undrende spørgsmål
  • Er forberedt til vejledningstimer – har udarbejdet dagsorden i samarbejde med vejleder inden.

Modtagelse af den studerende

Vi forventer, at den studerende kontakter os umiddelbart efter UCN´s praktikpladsfordeling.

Den første tid i Børnehaven Vaarst

Den studerende medbringer et billede og en kort beskrivelse af sig selv. 
Den første tid bruges på at lære børn, personale og forældre at kende.

Praktiske oplysninger

Den studerende er omfattet af tavshedspligt og skal underskrive en tavshedserklæring.
Der skal foreligge en børneattest og straffeattest inden den studerende/elev starter i praktik.

Forventninger til den studerendes arbejdsindsats og rolle

Som praktikant forventer vi, at du er undrende samtidig med, at du er en del af personalet.

Vejledningstimer

Den studerende er selv ansvarlig for vejledningens indhold i samarbejde med praktikvejlederen.
Den studerende laver dagsorden i aftale med vejlederen.
Den studerende er aktiv og forberedt under vejledningstimerne.
Den studerende skal sammen med vejlederen sikre sig, at de fastlagte mål for praktikken opnås ca. en time hver uge.

Praktikopgave

Den studerende skal bruge vejlederen til sparring i forbindelse med udarbejdelsen af praktikopgaven.
Vejlederen og lederen læser opgaven inden den afleveres til UCN. 

Den færdige opgave udleveres til institutionen.

Hvorfor vil vi gerne have studerende i Børnehaven Vaarst?

  • Vi vil gerne følge med i pædagoguddannelsen
  • Følge de nye tiltag inden for vores faguddannelse
  • Have indflydelse på kommende kollegaers uddannelse
  • Vi ønsker at blive udfordret, i det at blive set på med ”andre øjne”
  • At få nye pædagogiske diskussioner ud fra undren
  • Som uddannelsesinstitution kan vi tilbyde ca. 20 skønne børn – fordelt i to grupper
  • En engageret personalegruppe med forskellige kompetencer.
  • En institution, der stiller krav om engagement og interesse hos de ansatte
  • En institution, der har plads til dig og dine kompetencer
  • At arbejde sammen med et personale, der er interesseret i den studerendes/elevens uddannelse.
  • At vi stiller vores viden og erfaring til rådighed i dagligdagen, og tilbyder 1 times vejledning om ugen.